• چگونه دندان‌های سفیدی داشته باشیم؟||||97||||first page banner
  • با این سه پیشنهاد سال جدید را سالم زندگی کنید||||145||||first page banner
کد: 154 تاریخ انتشار: 1394/10/8

قسمت اول
رفتن به دندان پزشکی برای خیلی از ما  بسیار سخت است و ازاین کار خوشمان نمی آید و حتی  می ترسیم. هر کدام از ما برای  ترسیدمان علتی داریم  و ممکن است به همین علت  حاضریم دندان دردهای شدید را تحمل کنیم و لی به دندانپزشک نرویم . غافل از اینکه می‌توان به  آسانی  و بدون ترس دندانمان را درمان کنیم  و خوشمان هم بیاید

برخی از این دلایل را برای شما فهرست کرده‌ایم و در ادامه راهکاری برای غلبه بر این ترس به شما پیشنهاد می کنیم :

۱ - خاطره بد از دندان‌پزشکی

یک تجربه بد از مراجعه به دندان‌پزشک در دوران کودکی کافی است تا بقیه عمر از مراجعه به دندان‌پزشک بترسید! این یکی از دلایل اصلی که مردم از مراجعه به دندان‌پزشک می‌ترسند همین است .

راهکار: بسیاری از خاطرات بد مردم از دندان‌پزشکی مربوط به دوران کودکی و نوجوانی است؛ زمانی که هنوز دیدن یک فرد با روپوش سفید یا وسیله‌ای فلزی در دست باعث وحشت و اضطرابشان می‌شد. اما با فاصله گرفتن از دوران کودکی بسیاری از تصویرها، صداها و بوهای دندان‌پزشکی از حالت مبهم و وحشت‌آور خارج شده‌اند پس دیگری دلیل برای ترس از آنها وجود ندارد .

قسمت دوم خاطرات بد از دندان پزشکی مربوط به تجربیات ناخوشایند و همراه با درد و زجر از حضور در مطب دندان‌پزشک است. معمولا این تجربیات مربوط به زمانی هستند که مشکل دندانی افراد به وضعیت حاد خود رسیده است و بالاجبار و برای رهایی از درد و عفونت به دندان‌پزشک مراجعه کرده‌اند. طبیعی است در چنین مواقعی آستانه تحمل درد بسیار کاهش می‌یابد، ماده بی‌حسی دیر اثر می‌کند و انجام هر عملی از سوی دندان‌پزشک تبدیل به یک محرک بسیار دردناک می‌شود .

اگر یک تجربه بد از حضور در محیط دندان‌پزشکی داشته‌اید دلیلی بر آن نیست که دوباره این تجربه برای شما تکرار شود. بهتر است خاطرات کهنه و ناخوشایند خودتان از حضور در مطب دندان‌پزشکی را دور بریزید !

اگر از کار دندان‌پزشک قبلی‌تان راضی نیستید و معتقدید طرز رفتار و شیوه درمانی او باعث شکل‌گیری یک تصویر بد از دندان‌پزشکی در ذهن شما شده است، بهتر است دندان‌پزشک خود را عوض کنید .

۲ - ترس از درد

یکی از دلایل درد، داشتن دندان‌های خیلی حساس یا داشتن بیماری‌های لثه است. فکر دردی که در طول معاینه دندان‌پزشک به وجود می‌آید از خود درد هم بد‌تر است. وقتی دندان‌پزشک کار خود رو شروع می‌کند افراد دچار استرس می‌شوند و منتظر شروع درد هستند .

راهکار: علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد؛ پس پیش از درد گرفتن دندان و حاد شدن مشکل دندانتان به دندان‌پزشک مراجعه کنید. دندان‌پزشکی را انتخاب کنید که رفتاری دوستانه و شیوه درمانی ارام و بدون خشونتی داشته باشد. در مرحله آخر می‌توانید از دندان‌پزشک بخواهید پیش از جلسه درمانی برای شما داروی مسکن و آرام‌بخش تجویز کند .

۳ - ترس از سوزن

بسیاری از مردم بیشتر از آنکه از دندان‌پزشک بترسند از آمپول دندان‌پزشک می‌ترسند. دیدن یک سوزن ظریف و تجسم ورود آن به داخل نسج مو بر تن هر آدمی راست می‌کند !

راهکار: برای از بین بردن این درد از دندان‌پزشکتان بخواهید پیش از تزریق ماده بی خسی، به لثه‌تان مقداری داروی بی‌حسی موضعی بمالد تا درد ناشی از تزریق را حس نکنید. بسیاری از دندان‌پزشکان از سوزن‌های بدون درد و شیوه‌های تزریقی خاصی استفاده می‌کنند که درد ناشی از تزریق را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. می‌توانید چشمانتان را حین تزریق ببندید تا دست‌کم از دیدن سوزن وحشت نکنید !

۴ - عدم کنترل و اشراف روی درمان

وقتی که به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنید باید به او اعتماد کامل داشته باشید. البته کمی سخت است؛ چون در حالتی قرار گرفتید که نمی‌توانید ببینید چه اتفاقی در حال افتادن است و کنترلی روی آن ندارید .

راهکار: از دندان‌پزشکتان بخواهید پیش از شروع درمان، مراحل آن را برای شما توضیح دهد و شما را با وسایل دندان‌پزشکی آشنا کند. وقتی کاربرد و تعریف هر وسیله را بدانید از دیدن آن احساس وخشت نخواهید کرد .