بیماری های پریودنتال در جامعه بیماری های لثه گفته می شود .در این بیماری بافت های حمایت کننده وتثبیت کننده دندان مورد تهاجم قرار می گیرد وبا پیشرفت آن لقی دندان ایجاد می شود. دو بیماری رایج در این گروه از بیماری ها التهاب لثه والتهاب بافتهای اطراف ریشه دندان می باشد.هر دو نوع بیماری با حضور وترشحات باکتریها ایجاد می گردد.

التهاب لثه هنگامی رخ می دهد که ترشحات حاصل از باکتریهای موجود در زیر یا روی لثه باعث ملتهب شدن لثه می شود.التهاب لثه در کودکان نیز ایجاد می شود ومشخصه آن خونریزی لثه در هنگام مسواک ونخ دندان است.

در صورتیکه با مسواک ونخ دندان ها وهمچنین اقدامات تکمیلی مورد نیاز باکتریها از سطح وزیر لثه حذف نشوند وفرآیند التهاب ادامه پیدا کرده و ساختمانهای حمایت ومتصل کننده دندان به استخوان تخریب می شوند. تخریب این بافتها فرصت نفوذ زیادتر باکتریها به بافتهای عمیق تر فراهم میشود. این وضعیت همانند ایجاد حفره ای غیرطبیعی در درون استخوان وبافت نرم اطراف دندان می باشد که به آن پاکت پریودنتال گفته می شود . ایجاد این حفره شرایطی برای نفوذ باکتری ها مواد غذایی باقی مانده را فراهم می کند که چرخه ایجاد بیمای را تقویت می کند. تا هنگامی که بیمای محدود به لثه است بیماری التهاب لثه(ژنژیویت)نامیده می شود ولی با حذف استخوان وایجاد پاکت پریودنتال به آن بیماری پریودنتال گفته می شود.

بیماری های پریودنتال شایع ترین عامل از دست دادن دندان در بزرگسالان می باشد.این بیماری دارای مراحل اولیه،متوسط وشدید می باشد.مراحل بیماری با توجه به شدت تخریب استخوان مجاور دندان تقسیم بندی می شوند.بیماری های پریودنتال در بچه ها شایع نمی باشد ولیکن بهداشت دهان ضعیف در کودکان می تواند زیر بنای مورد نیاز جهت ایجاد این بیماری را دردهه دوم زندگی فراهم نماید.

باکتریهای موجود درپلاک دندانی وباکتری های موجود درپاکتهای پریودنتال عامل بیماری های لثه وپریودنتال وپوسیدگی می باشند. بنابراین همانند سایربیماریهای عفونی که توسط باکتریها ایجاد میشوند . درصورتیکه فرد بتواند تعداد وفعالیت باکتری ها را کنترل کند فرآیند بیماری نیز کنترل میشود.هرچقدر حضور باکتریهای ایجاد کننده التهاب طولانی تر باشد تخریب زیادتری در آن ناحیه رخ می دهد بنابراین بهتر است همانند چرخه ایجاد پوسیدگی، با مسواک ونخ زدن دندان تعداد باکتری ها کم می شود،با تناوب مصرف مواد قندی از قرارگیری مواد مورد نیاز باکتریها بطوردائم جلوگیری شود.درصورت نیازاقدامات درمانی که توسط دندانپزشک انجام میشود باعث حذف نواحی میگردد که در آن باکتریها تجمع پیدا کرده اند.حذف مداوم باکتریها،چرخه ایجاد بیماری را مختل مینماید .

بهترین راه درمان بیماری های پریودنتال این است که اجازه شروع بیماری داده نشود (پیشگیری)، ستون کلیدی پیشگیری نیز رعایت بهداشت دهان ودندان به طور روزانه با مسواک ونخ زدن دندانها ومعاینات دوره ای توسط دندانپزشک می باشد که ارزان ترین وساده ترین راه درمان نیز می باشد.