آیا  مسواک های مخصوص نیاز به نخ زدن دندانها را برطرف می کند؟  آیا نخ زدن دندانها برای همه لذت بخش است؟ تعداد بسیار کمی از افراددر جامعه هستند که دندانهایشان را براساس برنامه صحیح نخ می زنند. دلایل متعددی  نیاز به نخ زدن دندانها را ضروری می کنند. مهمترین دلیل این است که موهای مسواک قادر به دسترسی و تمیز کردن همه نواحی و سطوح دندانی نیستند.

بیایید برخی دلایل دور شدن افراد از نخ دندان را بیان کنیم:

از نظر برخی نخ زدن دندانها باعث آسیبب رساندن به لثه می شود.این مسئله به دلیل عدم اطلاع فرد از روش صحیح نخ زدن دندان است.نخ زدن دندانها بایستی با آرامی و با عبور دادن ملایم نخ دندان از بین سطوح دندانی همراه باشد سپس بایستی با حلقه کردن نخ دندان در اطراف دندان آنرا به آرامی به بالا و پایین حرکت داد.اگر این کار بطور منظم  یا روزانه انجام نشود در هر مرحله ای که این کار شروع شود مشکلاتی در ارتباط با درد مختصر و مشکل در عبور دادن نخ دندان از بین دندانها وجود خواهد داشت.

در برخی از افراد نخ زدن دندانها باعث ایجاد خونریزی در برخی از نواحی می شود.اگر با هر تماسی چه مسواک یا نخ دندان لثه های فرد شروع به خونریزی کنند این مسئله نشانه ای از التهاب ناحیه است که به دلیل عدم رعایت بهداشت در طی روزهای گذشته ایجاد شده است.شدت این التهاب وابسته به مدت زمانی است که فرد از مسواک یا نخ دندان استفاده نکرده است.اگر این مدت کوتاه باشد با استفاده منظم از وسایل بهداشتی امکان بهبود خودبخود این التهاب وجود دارد پس  بایستی بدون نگرانی اینکار را ادامه داد تا  پس ازچند روز مشکل برطرف شود. در غیر اینصورت برای درمانهای تکمیلی بایستی به دندانپزشک مراجعه شود.مسئله مهم آن است که از آن غافل نشد اگر فردی دچار زخمی در دست  شود حتما راهی برای کنترل خونریزی و ترمیم آن جستجو می کند برای خونریزی از دهان هم بایستی به همین میزان حساس بود.

بعضی ها در هنگام نخ زدن دندانها دچار پاره گی نخ و حتی گیر کردن قسمتهایی از نخ در بین دندانها می شوند و این مسئله باعث ناراحتی و آزردگی بیشتر آنها می شود.این مشکلات هنگامی رخ می دهند که پوسیدگی بین دندانی  یا جرم های بین دندانی وجود دارد .برای کسب منافع استفاده از نخ دندان بایستی با مراجعه به دندانپزشک علت این مشکلات را برطرف نمود.

همه این مشکلات می توانند باعث شوند تا فرد از نخ زدن دندانها دوری کند و یا اینکه دنبال راههایی برای جبران آن باشد.همین مسئله باعث شده تا انواع مسواک ها با طرح های متفاوت ارایه شوند که نمونه هایی از این مسواک ها و تبلیغاتشان را بطور معمول در تبلیغات محیطی و رسانه ای شاهد هستیم.باید این نکته را یاد آور شوم که هیچکدام از این طرح ها نمی توانند جایگزین نخ زدن دندانها شوند. هیچ راهی ارزانتر و موثرتر از استفاده از نخ دندان برای پیشگیری از ناراحتی های بین دندانی وجود ندارد.