برخی تصور می کنند که درمان ارتودنسی درمان تمیزی بوده و با توجه به اینکه با خون ارتباط زیادی ندارد نیاز به مراقبت و ضد عفونی سازی زیادی ندارد.این مطلب صحیح نبوده و  نیاز به اقدامات ضد عفونی کننده و  پیشگیری از انتقال انواع میکروب در بین افراد در همه رشته های درمانی ضروری ومهم است.

بیماریهای عفونی عمدتا بیماری هایی هستند که به دلیل  وارد شدن عامل بیماریزای خارجی ایجاد می شود.این عامل بیماریزا  در بیمار وجود داشته و می تواند از یک بیمار به بیمار دیگر،از بیمار به وسایل درمانی و یا از بیمار به درمان کننده و بالعکس انتقال پیدا کند.

از آنجایی که ترکیب میکروب های موجود در بدن هر فرد با دیگری متفاوت است نیاز به حفاظت برای جلوگیری از انتقال بیماریها همواره جدی است.راههای انتقال عفونت از طریق تماس فیزیکی با اشیاء آوده،خون،ذرات معلق و ترشحات بدن مثل بزاق است. این مسئله بخصوص  در کودکان ونوجوانان  اهمیت بیشتری هم دارد. ساده ترین شکل این حفاظت با  استفاده از وسایل شخصی  نمود پیدا کرده است.

استفاده از وسایل ارتودنسی بدون اعمال ملاحظات لازم ،حتی اگر فقط در تماس با سیم موجود دردهان بوده باشد،هم  می تواند امکان انتقال بیماری را در بین افراد مختلف فراهم نماید .بنابراین بیماران بایستی در هنگام مراجعه به متخصص ارتودنسی این نکات را مورد توجه قرار دهند.مسایلی که شما در مراجعه به یک محل برای درمان ارتودنسی بایستی مدنظر قرار دهید عبارتند از:

-اولین اقدام برای پیشگیری از انتقال و  رشد باکتریها در اغلب مراکز درمانی استفاده از محافظت فیزیکی با استفاده از پوشش های یکبار مصرف است. این وسیله این امکان رافراهم می کند تا مانع نفوذ میکروبها به سطوح وسایلی شد که تمیز کردن آن سخت تر است.

-استفاده از دستکش مناسب برای هر بیمار در هنگام درمان توسط متخصص ارتودنسی ودستیاران وی نکته مهم بعدی است که باید به آن توجه داشته باشید.این مسئله باعث پیشگیری از انتقال بیماری در بین افراد می شود.شما با نگاه ظریف و توجه ویژه می توانید نحوه استفاده از این پوشش ها بررسی نمایید.

-نکته بعدی این است که بررسی نمایید آیا فرد درمان کننده وسایلی را که برای شما یا بیمار قبلی استفاده نموده است را از وسایل دیگر جدا می نماید یا خیر.لازم است وسایلی که برای بیمار استفاده می شود از سایر وسایل جدا و برای انجام اقدامات کنترل کننده عفونت به محل مناسب انتقال و تحت ضد عفونی قرارگیرند.این مسئله برای هر وسیله با هر میزان استفاده ضروری است.این وسایل لازم است با پروتکل های استریل سازی مناسب استریل شوند.

-وسایل ارتودنسی که دردهان بیمار قرار می گیرد در اغلب موارد یکبار مصرف است و نباید برای چند بیمار استفاده شود.در هنگام استفاده از این وسایل می توانید جدید بودن و تمیز بودن این وسایل را بررسی ومدنظر قرار دهید.

دقت کنیم برای یک اقدام درمانی ساده مشکل بزرگتری برای خود ایجاد ننماییم.